ירושלים

ירושלים

"אבניה אינם פסגת האומנות, אולם כשפונות הן אל הנפש והנשמה. הן מבטאות יותר מכל דבר אחר את עוצמת הרוח והאמונה של העם היהודי ואת הקשר והברית שלו עם בורא העולם".

 

חורבן ירושלים והבית השני ויציאה לגלות

"אם-אשכחך ירושלים, תשכח ימיני. תדבק לשוני לחיכי, אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי".(תהילים קלז)

 

הבה וננסה לדמיין לנו מסע בזמן ,בארץ ישראל העתידית כפי שהינו רוצים ושואפים שתהיה ,כפי שאבותינו חלמו עליה שתהיה, ובתוך מכונת הזמן נבקש לראות את מודל ירושלים כפי שהיינו רוצים שיהיה.

הספר "לגור בארץ הקדושה" הקדים אותנו ונתן לנו תמונה עתידית על ירושלים ,כיצד היינו רוצים שתהיה.

הספר מספק לנו מסע בארץ ישראל העתידית ומתוכו אני מביא חלקים מפרק ירושלים.

ירושלים מוזכרת בספר "לגור בארץ הקדושה" עשרות פעמים אולם קטע אחד אהוב עלי במיוחד הרי הוא לפניכם:

_____________________________________________________________

ירושלים מסמלת בעיני היהודים את הקדושה, הרוחניות, המחויבות להיסטוריה ולמורשת שהנחילו אבותינו לילדיהם אבניה אינם פסגת האומנות, אולם כשפונות הן אל הנפש והנשמההן מבטאות את עוצמת הרוח והאמונה.

גם בעולם החומרני המרוכז במרוץ החיים ובהישגים כלכליים, אין תחליף לערכים המגולמים בירושלים. ההיבטים החומריים של החיים הם המעטפת, ולמעטפת אין ערך ללא התוכן שבתוכה.

לכן, דווקא בעולם של ימינו התפתח צימאון אדיר לרוחניות. אנשים קמים יום אחד, נוטשים הכול והולכים לקצה העולם,כדי לחפש משמעות לחיים.אמנם הייתה להם מסגרת בחיים, אך הייתה חסרה בה התכלית.

כדי להקים צבא, מדינה, כלכלה, חקלאות, דמוקרטיה וכו\', לא היינו צריכים לנדוד מקצה העולם עד לכאן, להתעמת מול עולם ערבי עוין, להילחם עשרות שנים ולעמוד אל מול עוינות של העולם כולו.

מאחורי כל זה חייב להיות תוכן פנימי גדול ונשגב, הראוי לכל המאמץ הזה.

אלו היו תמיד הערכים שפיעמו בליבו של כל יהודי במשך מאות בשנים. הם שהניעו אותו לנטוש את הגולה שבה נולד, הוא ואבותיו. ולנדוד לארץ רחוקה, רווית דם וסבל. ארץ שהשקט היחידי שיש בה, היה בעבר הרחוק, וגם הוא היה רק לתקופה של ארבעים שנה.

כל זאת על מנת להגשים את השבועה, "אם אשכחך ירושלים...".

כשם שהזיקה העמוקה לארץ ישראל ולירושלים, גרמה לנו לשוב אליהם, לאחר אלפיים שנות גלות, כך היא נחוצה גם להמשך קיומו של העם היהודי בארצו. כאן, ורק כאן קיימת מערכת שלמה של ערכים הנותנים משמעות רבה לקיומנו:

בלעדיהם אנו חולות נודדים.

בלעדיהם לא נתקיים,

בלעדיהם אין לנו טאבו על הארץ.

בלעדיהם אנו אסופה של אנשים שחיפשה מקום להשתקע

בלעדיהם נשמטת טענתנו העיקרית,

"לא ארץ נוכריה כבשנו, אלא שבנו לארצנו הקדושה לאחר שסולקנו ממנה עקב חטאנו והיא בשמחתה קיבלה אותנו באהבה רבה". (מכבים א\')

ירושלים איננה ניתנת למשא ומתן. כל מנהיג שיעלה את ירושלים על שולחן המשא ומתן וישקול הסרת ריבונות יהודית אפילו מחלק ממנה, מסתכן בקיום האלות שבשבועה:

"אם-אשכחך ירושלים, תשכח ימיני. תדבק לשוני לחיכי, אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי".(תהילים קלז)

"אם אשכחך" את הרוח,לא יהיה קיום לחומרנות. לשכוח את ירושלים זה לוותר על כל חלקי הגוף הנעים, זו נשמת האומה,

זו הנשמה המפעמת בלב הדורות מזה אלפיים שנים, ומלווה במערכת שלמה של ערכים, הנותנים משמעות לקיומנו כאן, בארץ הקדושה, הארץ הטובה, ארץ ישראל.

ארץ ישראל היא מרכז העולם, ירושלים באמצעיתה של ארץ ישראל, בית המקדש באמצע ירושלים והארון באמצע ההיכל, זו מהות העולם, ירושלים היא המרכז הרוחני של כל העולם." (מדרש תנחומא (

וכדי להמחיש לעולם כולו, שבניית בית המקדש איננה החלטת האדם, אלה ציווי אלוהי, הוא נבנה בציוויו של האל ועל פי הנחיותיו המדויקות.

(ח) ועשו לי, מקדש; ושכנתי, בתוכם. (ט) ככול, אשר אני מראה אותך, את תבנית המשכן, ואת תבנית כל-כליו; וכן, תעשו. {ס}(שמות פרק כה\')

ירושלים היא התוכן, אבניה הם הנשמה, הן מסמלות את נצחיות העם היהודי ואת אהבתו העזה לאלוהיו,הן מסמלות גם את העבר והעתיד, את הזיקה העמוקה שלו לארץ ישראל, ואת האמונה בייעודו כעם נבחר.

פוסט ב שיחות ואקטואליה

פורסם ב 20/10/2015 15:20:17
התגובות סגורות בפוסט זה